Ahad, 15 Mei 2011

Gugurnya Syahid Pertama Inifadhah 3

Milad Samir Ayyash
Al-Quds - PIP: Seorang remaja Al-Quds pagi ini Sabtu (14 / 5) gugur syahid akibat luka yang diderita kerana tembakan Israel di kota suci tersebut. Ia menjadi korban syahid pertama dalam aksi Intifada 3 yang mulai meletus sejak kelmarin.

Sumber-sumber perubatan menyebutkan, kanak-kanak bernama Milad Samir Ayyash (14) dari baldah Silwan utara Masjid Al-Aqsa pagi ini gugur syahid di RS Sosial Islam "Al-Maqasid" di kampung At-Thour kerana luka yang dideritanya di bahagian perutnya oleh tembakan Israel dalam baku tembak terakhir Jumaat.

Jasad korban kanak-kanak ini dipindahkan ke rumahnya pada saat kawasan itu masih tegang dan menunggu penghantaran jenazah ke pemakaman.

Sebelumnya telah berlaku pertengkaran di sejumlah perkampungan di Al-Quds antara warga Palestin yang menggelar aksi Intifada 3 memperingati 63 tahun Nakbah Palestin dengan pasukan Israel. Akibatnya, 40 orang warga Palestin mengalami luka-luka akibat tembakan Israel baik dengan peluru tajam atau peluru kerana serta gas air mata. Para warga Palestin itu menyambut seruan aksi Intifada 3 yang di antaranya diseru melalui Facebook.
 
 
sumber: Infopalestina

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails