Isnin, 7 November 2011

Petua Daging Cepat Empuk, Cara Potong Daging, Dan Hilangkan Bau Daging


1) Semasa merebus atau memasak daging,masukkan sebatang camca kecil ke dalam periuk. Dipercayai camca ini menyerap lebih haba / kepanasan yang membantu proses melembutkan daging.

2) Anda juga boleh menggunakan satu tin air coca-cola. Perap bersama air coca-cola selama 1 jam.Kebiasaannya perap menggunakan air coca-cola ini di gunakan oleh penjual satey. Sejauhmana kebenaran daging tersebut lembut, saya tidak ketahuinya.

3) Masukkan panadol ke dalam rebusan daging. Petua ini biasa saya dengar diamalkan di majlis kenduri yang biasanya memasak daging dalam jumlah yang banyak. Namun sejauhmana keberkesanannya tidaklah dapat saya pastikan.


4) Selain itu,anda juga boleh masukkan beberapa tangkai daun betik ke dalam masakan untuk melembutkan daging.

5) Jika tiada tangkainyanya,anda juga boleh menggantikannya dengan betik muda.Pastikan anda kupas kulitnya,buang biji serta bersihkannya terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam mana-mana masakan berasaskan daging.

6) Kepingan tempe juga selalu digunakan untuk melembutkan gulai daging. Hanya masukkannya ke dalam masakan dan biarkan.

7) Perap daging yang telah dipotong dengan sedikit cuka makan selama lebih kurang 15 minit.Selepas itu toskannya hingga kering,lalu masak seperti biasa. Anda hanya perlu memastikan api dapur berada pada tahap sederhana ketika masakan daging itu hampir menggelegak. Hasilnya daging lebih cepat empuk dan rasanya juga amat sedap.

8 ) Anda juga boleh cuba menggunakan keratan batang ubi kayu.Pastikan batang ubi kayu itu dibersihkan terlebih dahulu.Masukkan ke dalam periuk ketika ia sedang mendidih sahaja. Biarkan selama 10 – 15 minit,lalu angkat serta asingkan batang ubi kayu tersebut.

9) Gaul daging bersama tepung dan perapkan dengan kicap selama 30 minit sebelum dimasak.

10). Tumbuk lumat buah keras,lalu masukkan ke dalam ramuan gulai daging. Daging akan lebih cepat empuk.

CARA POTONG DAGING

-Jika kulit ari (tipis dan jarang) di atas permukaan daging tidak dipotong atau dihiris, daging akan liat. Digigit tidak putus dan dikunyah tidak hancur. Sebelum daging dipotong ke bahagian yang lebih kecil, hiris kulit ari di atas daging. Sambil buangkan lemak di bahagian luar (warna keputihan) kerana ia mengandungi kolestrol yang tinggi. Manakala lemak di bahagian dalam daging, biarkan kekal kerana ia menyelamatkan daging daripada relai. Selepas itu potong daging dengan cara membulat atau melintang. Bagi potongan yang kecil atau dadu, pilih dahulu urat daging. Kemudian potong merentang urat agar daging yang dimasak cepat empuk.

HILANGKAN BAU DAGING

-Cara tradisi menghilangkan bau daging dengan menggunakan tepung gandum ataupun perahan air limau nipis atau air asam jawa. Selepas daging dipotong, masukkan sesenduk tepung dan gaul rata. Biarkan 10 minit dan bersihkan daging semula.

Cadangan hidangan : Daging Masak Hitam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails