Template by:
Free Blog Templates

Jumaat, 15 Oktober 2010

::|| mEsTi TaHu : HaK aNDa BiLa DiTaHaN PoLis MaLaYSia ||::

RED BOOK (BAHASA MALAYSIA) Hak-hak anda bila Ditahan Polis Malaysia

1. APABILA DIBERHENTIKAN POLIS

1.1 Tidak Berpakaian Seragam, Minta Pengenalan Diri

Jika beliau tidak berpakaian seragam, minta beliau tunjukkan pengenalan diri. Katakan; “Sila tunjukkan Kad Kuasa Polis anda.”

1.2 Kad Kuasa Polis

Merah : Pegawai Polis yang digantung tugas. Beliau tiada kuasa untuk melakukan apa-apa terhadap anda. Anda boleh berlalu dari situ.

Lain-lain Warna :

    * Biru : Berpangkat Inspektor dan ke atas.
    * Kuning : Berpangkat lebih rendah daripada Inspektor.
    * Putih : Polis Simpanan


Ambil perhatian nama dan nombor Kad Kuasanya.

1.3 Berpakaian seragam

Ambil perhatian nama dan
nombor ID pada pakaian seragamnya.

1.4 Kenderaan Peronda Polis

Ambil perhatian nombor pendaftaran kereta atau motosikal peronda berkenaan.


2. POLIS MENYOAL SIASAT ANDA SEMASA DIBERHENTIKAN

2.1 PengenaIan Diri

Hanya berikan nama, nombor kad pengenalan dan alamat anda.

2.2 Polis bertanyakan soalan-soalan lain

Tanya dengan sopan, "Adakah saya sedang ditangkap?"

2.3 Adakah anda sedang ditangkap

Anda sedang ditangkap jika Polis:

    * menjawab "ya"; tidak membenarkan anda berlalu/mahu membawa anda ke Balai Polis; atau
    * menggari anda.


Jika anda tidak ditangkap, anda boleh berlalu/menolak untuk mengikutnya ke Balai Polis atau ke mana sahaja, jika diminta.

2.4 Bilakah anda tidak boleh ditangkap

Polis tidak boleh menangkap anda semata-mata kerana anda berpotensi sebagai saksi dan mereka mahu mengambil pernyataan daripada anda (Pernyataan 112/Saksi).


3. SOAL SIASAT OLEH PIHAK POLIS TANPA TANGKAPAN

3.1 Pernyataan 112

Semasa pihak Polis sedang menjalankan siasatan berhubung sesuatu kes dan berpendapat anda mempunyai maklumat/pengetahuan tentang kes tersebut, pihak Polis boleh menyoal siasat anda dan
mencatat semua jawapan anda (Pernyataan 112).

3.2 Permintaan Rasmi / Tidak Rasmi

Kebiasaannya, Polis membuat permintaan tidak rasmi supaya anda memberikan Pernyataan 112. Jika tempat dan masa sesuai bagi anda,anda boleh bekerjasama. Jika tidak, beritahu Polis anda akan bekerjasama di tempat dan pada masa yang sesuai. Jika anda menolak untuk bekerjasama, Polis boleh mengeluarkan arahan rasmi secara bertulis, ditandatangani oleh seorang Pegawai Penyiasat (Pegawai Polis)mengkehendaki anda untuk bekerjasama. Jika anda tidak mematuhi Arahan Polis tersebut, anda tidak boleh ditangkap. Walau bagaimanapun, ia adalah satu kesalahan dan pihak Polis boleh memohon kepada Mahkamah untuk mengeluarkan satu waran terhada anda mendesak anda supaya bekerjasama.


3.3 Membuat Pernyataan 112

Semasa membuat Pernyataan 112, anda boleh menolak untuk menjawab mana-mana soalan/berdiam diri jika jawapannya mungkin mendedahkan anda kepada kesalahan jenayah.

    * Bawa bersama anda buku catatan atau kertas tulis (Nota Peribadi).
    * Catatkan dalam Nota Peribadi anda semua soalan yang ditanyakan.
    * Pastikan bahawa anda faham setiap soalan yang ditanyakan.
    * Ambil masa anda dan fikir dengan teliti sebelum menulis jawapan didalam Nota Peribadi anda.
    * Bacakan jawapan anda kepada Pegawai Polis yang menyoal anda.
    * Simpan Nota Peribadi anda sebagai rujukan di masa hadapan.

3.4 Menandatangani Pernyataan 112 anda

Sebelum menandatangani Pernyataan anda, baca dengan teliti semua soalan dan jawapan anda yang ditulis oleh Pegawai Polis yang berkenaan.

    * Bandingkan Pernyataan yang anda akan tandatangani dengan Nota Peribadi anda.
    * Anda berhak membuat pembetulan/pindaan ke atas Pernyataan tersebut sebelum ditandatangani.
    * Turunkan tandatangan betul-betul di bawah ayat terakhir pernyataan anda.


4. POLIS MENANGKAP ANDA


4.1 Tanya: "Mengapa saya ditangkap?"

Sesuatu tangkapan menjadi tidak sah jika anda tidak diberitahu alasan tangkapan.

4.2 Jangan melawan semasa ditangkap

Polis mempunyai hak untuk menggunakan kekerasan yang munasabah semasa menangkap anda jika anda melawan.

4.3 Tanya: "Balai Polis manakah saya akan dibawa?"

Pegawai Polis yang menjalankan tangkapan mestilah dengan segera membawa anda ke Balai Polis yang berdekatan dan bukan sebaliknya.

4.4 Apa yang perlu anda lakukan apabila ditangkap

Anda mempunyai hak untuk membuat satu panggilan telefon kepada:

   1. Keluarga atau rakan; dan/atau
   2. Seorang peguam.

Anda juga bolah menghubungi Pusat Bantuan Guaman (LAC).

Maklumkan kepada mereka:

    * yang anda telah ditangkap;
    * masa, tempat dan alasan ditangkap;
    * Balai Polis di mana anda dibawa.


4.5 Apa yang akan berlaku selepas ditangkap

Anda boleh ditahan sehingga 24 jam

    * Di Balai Polis, atau
    * Di dalam lokap untuk "membantu" penyiasatan Polis.



5. HAK ANDA SELEPAS DITANGKAP DAN SEMASA DALAM TAHANAN

5.1 Hak untuk berunding dengan seorang peguam

Sebaik sahaja anda meminta kehadiran seorang peguam, anda mempunyai hak untuk berunding dengan peguam berkenaan di Balai Polis. Pihak Polis mestilah memberikan kemudahan-kemudahan yang
munasabah dan masa yang munasabah untuk anda berjumpa dan berbincang dengan peguam berkenaan. Pihak Polis bagaimanapun boleh menafikan hak ini, jika kelengahan dalam menyoalsiasat anda boleh menyebabkan berlakunya jenayah lain atau menyebabkan bahaya kepada pihak lain.

5.2 Pakaian

Anda dibenarkan mempunyai satu set pakaian bersama anda semasa di dalam lokap.

5.3 Barangan peribadi

Pihak Polis mestilah merekodkan semua barangan peribadi anda dan meletakkannya dalam simpanan selamat. Barangan peribadi anda mesti dipulangkan kepada anda sebaik sahaja dibebaskan.

5.4 Kebajikan

Anda dibenarkan mandi dua kali sehari. Jika anda jatuh sakit, anda berhak mendapat rawatan perubatan dengan serta-merta. Anda sepatutnya diberikan makanan dan minuman yang wajar dan secukupnya semasa dalam tahanan.

5.5 Berapa lamakah pihak Polis boleh menahan anda

Pihak Polis hanya boleh menahan anda sehingga 24 jam untuk siasatan. Tugas Polis adalah untuk menyelesaikan penyiasatan dalam masa 24 jam dan melepaskan anda dengan segera. Jika pihak
Polis tidak dapat menyelesaikan penyiasatan dalam tempoh 24 jam,Polis mesti membawa anda ke hadapan seorang Majistret untuk mendapatkan perintah reman untuk memanjangkan tempoh penahanan anda melebihi 24 jam (Perintah Reman).


6. PERINTAH REMAN OLEH MAJISTRET SELEPAS 24 JAM


6.1 Siapakah Majistret

Majistret ialah seorang pegawai kehakiman yang mempunyai kuasa untuk membuat Perintah Reman bagi menahan anda lebih daripada 24 jam.

6.2 Tujuan Perintah Reman

Untuk memberi lebih masa kepada Polis untuk melengkapkan penyiasatan dan memutuskan sama ada terdapat bukti untuk mendakwa anda atas satu-satu kesalahan. Pihak Polis tidak boleh memohon Perintah Reman hanya untuk mengambil Pernyataan daripada anda.

6.3 Berapa lamakah Perintah Reman

Apabila pihak Polis membawa anda ke hadapan seorang Majistret untuk memohon Perintah Reman, pihak Polis perlu memberikan alasan kepada Majistret mengapa anda perlu ditahan melebihi 24 jam.
Tugas Majistret adalah untuk menimbangkan secara berhati-hati alasan-alasan yang diberikan oleh pihak Polis.

Majistret berkenaan mempunyai budi bicara:

    * untuk tidak membenarkan Perintah Reman dan seterusnya melepaskan anda; atau
    * membenarkan Perintah Reman untuk satu tempoh yang lebih pendek daripada yang dipohon oleh pihak Polis.

Seorang Majistret mempunyai kuasa untuk membenarkan Perintah Reman tidak melebihi 4 hari atau 7 hari bergantung kepada jenis kesalahan yang sedang disiasat.

Pihak Polis boleh memohon Perintah Reman kedua selepas tamatnya Perintah Reman pertama. Majistret boleh membenarkan Perintah Reman kedua untuk tempoh tidak melebihi 3 hari atau 7 hari
bergantung kepada jenis kesalahan yang sedang disiasat.

6.4 Apa yang perlu anda katakan ketika anda dibawa di hadapan seorang Majistret untuk proses reman

Maklumkan kepada Majistret:

    * anda mahu diwakili oleh seorang peguam dan anda mahu menghubungi peguam, pusat bantuan guaman dan keluarga anda;
    * jika anda mahukan rawatan perubatan kerana anda sakit atau telah dipukul;
    * jika pihak Polis telah mengugut atau memukul anda semasa dalam tahanan;
    * jika anda telah tidak diberikan makanan/minuman/pakaian atau perubatan yang wajar dan mencukupi semasa dalam tahanan;
    * sama ada pernah ditahan sebaik sebelum penahanan terkini anda;
    * sama ada pihak Polis telah menjalankan apa-apa penyiasatan semasa anda dalam tahanan


6.5 Mohon supaya Majistret memberikan Perintah Reman yang singkat

Sebelum Majistret berkenaan membuat Perintah Reman, mohon tempoh reman yang lebih singkat daripada yang dipohon oleh pihak Polis. Beri alasan (sebagai contohnya: "saya akan bekerjasama
dengan polis dalam siasatan mereka", "saya boleh dihubungi bila-bila masa dan tidak akan melarikan diri" dll).


7. PEMERIKSAAN BADAN TANPA TANGKAPAN

7.1 Bilakah ianya boleh dilakukan

Jika anda berada di satu-satu tempat (contohnya: disko/karaoke/pusat-pusat hiburan) di mana Polis menjalankan serbuan untuk mencari sesuatu (contohnya: dadah), pihak Polis boleh menahan dan
memeriksa anda jika mereka berpendapat anda mempunyai atau sedang menyembunyikan barang yang sedang dicari itu. Ini hanya boleh dilakukan dengan kehadiran seorang Pegawai Polis berpangkat Inspektor dan ke atas.

7.2 Apa yang perlu dilakukan

    * Jangan benarkan Pegawai Polis berkenaan memasukkan tangannya ke dalam pakaian anda atau kocek/saku anda.
    * Jika anda diminta untuk mengeluarkan barangan peribadi anda satu persatu, setiap kali sebut "dompet", "kunci", "Kad Pengenalan" dll.
    * Apabila kocek/saku/beg anda telah dikosongkan, terbalikkan kocek/saku/beg anda.


7.3 Hak-hak anda

    * Semua pemeriksaan badan mestilah dijalankan secara profesionaldan sopan.
    * Seorang wanita hanya boleh diperiksa badannya oleh seorang Pegawai Polis wanita.

Jika anda dipaksa/diugut untuk berbogel:

    * Bantah;
    * Ingat nama Pegawai Polis tersebut; dan
    * Buat laporan Polis selepas insiden tersebut.

8. PEMERIKSAAN BADAN SELEPAS TANGKAPAN BERLAKU



8.1 Bila Polis boleh berbuat demikian

    * Polis secara munasabah mengesyaki bahawa anda mempunyai bukti/keterangan berhubung kesalahan yang disyaki.
    * Anda ditangkap.
    * Pemeriksaan badan mestilah dijalankan di tempat tertutup. Anda mempunyai hak untuk diperiksa badan di tempat tertutup.


8.2 Jenis-jenis Pemeriksaan Badan

Undang-undang membenarkan Polis melakukan 4 jenis pemeriksaan badan:-

1. Pemeriksaan secara menepuk badan dari atas ke bawah -pemeriksaan pakaian luaran.

2. Pemeriksaan tanpa pakaian - untuk mencari bukti, objek, barang terlarang atau senjata. Hanya boleh dijalankan dengan kebenaran seorang pegawai berpangkat Inspektor dan ke atas.

3. Pemeriksaan sulit - selain daripada mencari di dalam mulut, hidung dan telinga. Hanya boleh dijalankan dengan kebenaran pegawai berpangkat Penolong Penguasa (ASP) dan ke atas.

4. Pemeriksaan dalaman - untuk menentukan kewujudan objek-objek dll. di dalam badan. Hanya boleh dijalankan dengan kebenaran Ketua Polis Daerah (OCPD). Hendaklah dijalankan oleh seorang Pegawai Perubatan atau Pegawai Perubatan Kerajaan.


8.3 Hak anda

    * Semua pemeriksaan badan mesti dijalankan secara profesional dan sopan.
    * Anda dinasihatkan supaya meminta ditemani oleh peguam andasemasa pemeriksaan dilakukan.
    * Seorang wanita hanya boleh diperiksa badannya oleh seorang Pegawai Polis wanita


9. SOAL-SIASAT OLEH POLIS SELEPAS DITANGKAP


9.1 Kenal pasti Pegawai Polis yang menyoal siasat anda

Ambil perhatian nama/pangkat Pegawai Polis yang menyoal siasat anda.

9.2 Hak anda untuk berdiam diri

Polis lazimnya akan beramah mesra terlebih dahulu (contohnya: bertanyakan tentang keluarga dan rakan-rakan anda dll.) Anda hanya perlu memberikan nama penuh, umur, alamat dan pekerjaan anda (Maklumat-Maklumat Peribadi).Selain Maklumat-Maklumat Peribadi,anda berhak memilih untuk berdiam diri. Anda harus bersopan. Anda tidak perlu takut untuk berdiam diri. Ini adalah hak anda.Jika anda
memilih untuk berdiam diri, katakan,

"Saya ingin menggunakan hak saya untuk berdiam diri."

9.3 Pernyataan 112 anda semasa dalam penyiasatan

Pihak Polis akan bertanyakan soalan-soalan kepada anda dan kemudian mencatatkan semua jawapan anda. Polis tidak bolehmengugut atau memaksa anda untuk memberi Pernyataan. Jika anda diugut, dipukul atau dipaksa, buat satu laporan Polis terhadap Pegawai Polis berkenaan dengan segera. Ini adalah hak anda.


9.4 Pernyataan 112 tidak boleh digunakan sebagai keterangan/bukti

Secara amnya, apa jua Pernyataan yang anda buat kepada Polis semasa soal-siasat tidak boleh digunakan sebagai keterangan/bukti kecuali jika anda dituduh atas kesalahan-kesalahan di bawah, sebagai contoh, Akta Dadah Berbahaya, Akta Culik dan Akta Keselamatan Dalam Negeri. Walau bagaimanapun anda boleh menggunakan Pernyataan anda untuk menyokong pembelaan anda semasa perbicaraan.

PUSAT BANTUAN GUAMAN / LEGAL AID CENTRES (LAC)

• Kuala Lumpur : 03-2691 3005 / 03-2693 2072
• Selangor : 03-5510 7007 / 03-3281 2428
• Negeri Sembilan : 06-6013 844
• Melaka : 06-2845 519 / 06-2864 514
• Johor : 07-2235 698
• Perak : 05-2550 523
• Kedah & Perlis : 04-7333 467
• Kelantan : 04-7448 660
• Pahang : 09-5159 244 / 09-2969 410
• Pulau Pinang : 04-2617 451/ 04-3108 451


***p/s: seorang peguam muda pernah ditangkap kerana menyebarkan risalah ini.Ikuti kisah peguam tersebut di blognya http://ceriterasaya.blogspot.com/2009/08/aku-baru-sahaja-mengucapkan-tahniah.html


Aku baru sahaja mengucapkan tahniah kepada Kamariah sempena harijadinya yang ke-26. Aku katakan padanya, aku rindu saat2 umurku 26. Kamariah tanya aku bagaimana rasanya nak masuk 28? Aku kata..."kau akan rasa lebih matang (dari segi mengawal perasaan). Orang usik kau senyum, orang kutuk kau senyum, orang perli kau senyum, orang maki pun kau senyum."

KECUALI dengan polis Malaysia.

Tak kiralah berapa tua aku nanti, aku TAK AKAN senyum dengan polis Malaysia.

Ramai yang bertanya apa sebenarnya yang berlaku sehingga aku ditangkap polis pada 1hb Ogos lalu. Aku tak tahu bagaimana untuk terangkan, kerana alasan penangkapan aku adalah sangat bodoh.

Menurut kata Saha si peguam kacak yang bertanggungjawab terhadap pembebasan aku, ketika beliau bertanya kepada polis yang menangkap aku kenapa dia berbuat demikian, polis tu jawab "tak tahu, sb yang suruh tangkap dia. Saya hanya mengikut arahan."

Bodoh kan?

Pada waktu kejadian, aku sedang berada di hadapan bangunan HSBC dekat Jalan Melayu (ya, jalan yang sangat racist) berhadapan dengan Masjid Jamek, mengedarkan risalah Majlis Peguam yang bertajuk "Polis dan Hak Anda". Di dalam risalah itu, terdapat hak-hak dan langkah-langkah yang kita boleh ambil bila kita ditangkap oleh polis. (Maaf, aku cuma terjumpa versi bahasa Inggeris saja yang boleh diperoleh secara online. Sila klik di sini).

Tiba-tiba, aku dikerumuni oleh beberapa orang polis, lebih kurang 6-7 orang. Salah seorang daripada mereka ialah polis wanita bernama Sasha. Nama yang manis itu memanglah tidak cocok dengan perangainya yang huduh dan badan besar macam gergasi (selalunya aku akan menasihatkan adik2 supaya jangan mengutuk penampilan dan fizikal orang lain, tak baik... tapi yang ini berkecuali sebab dia polis yang jahat).

Lepas tu tanpa memberi salam, polis2 itu terus tanya aku apa aku buat. Pastu aku pun beritahulah pasal risalah itu. Lepas tu polis tanya kenapa aku nak edarkan risalah tu. Aku pun cakaplah "sebab harini kan korang akan tangkap ramai orang. Mereka mestilah tahu pasal hak2 mereka." Lepas tu tanya siapa aku. Aku jawab "saya peguam dari pusat bantuan guaman. pejabat kami di sebelah masjid jamek tu je", sambil menunjukkan tag 'Peguam' yang aku pakai. Kemudian, polis gergasi wanita tu suruh aku ikut dia ke balai untuk berjumpa dengan pegawai. Aku cakap, taknak. Lepas tu dia kata jangan degil. Aku cakap, "buat apa saya nak ikut? Saya bukannnya kena tahan pun." Lepas tu terus polis kurang ajar tu tuding2 jari ke muka aku. Aku memang pantang orang main tuding2 ni! "Awak nak saya tangkap awak ke?" "Nak tangkap, tangkaplah!" Jawab aku secara spontan.

Selepas itu, tiba2 datang seorang polis separuh umur (dah tua pon tanak insaf lagi) dan jerit "Tangkap dia! Gari!"

Ini adalah kali kedua aku digari. Tapi kali ni, sakit sikit sebab tanganku ditarik dengan kasar. Aku dibawa ke dalam trak depan Masjid Jamek. Aku nampak Valen dan Murnie, 2 orang peguam dari jauh. Valen datang menuju ke arah aku tapi dihalang oleh polis. Tapi aku sempat minta dia pergi mendapatkan bantuan. Sementara itu, drama maki-memaki disambung di dalam trak.

"Korang takde hak nak tahan aku! Sebab tangkapan pon tak bagi!"

"Senyaplah! Behave like a lawyer-lah!"

"Macamana nak behave like a lawyer, kalau korang pon tak behave like police officers! Kau bukak gari ni sekarang!"

"Duduk!"

"Taknak!"

Kemudian, aku nampak Saha. Dia sedang berusaha untuk berdiplomasi dengan polis supaya melepaskan aku. Bahagian ni, aku memang kagumlah. Mungkin kerana faktor usia dan pengalaman, Saha nampak lebih relaks bila bercakap dengan polis. Kalau aku, memang akan pekik.

"Saha! Suruh dia buka gari ni! Sakitlah!"

"Saya gari awak sebab awak ditangkap!"

"Hello! Cuba compare saiz badan kau dengan saiz badan aku! Kau ingat aku mampu melawan ke kalau kau tak gari aku pon!"

"Tapi mungkin awak boleh lari laju, sebab awak kecik."
(Orang lari guna kaki la, bukan tangan! Lain kali gari laa kaki aku!)

Disebabkan pergelangan tangan aku dah mula rasa sakit campur gatal2, aku mula menggoyang2kan tangan aku sambil duduk. Tiba2, gari tu terlucut sendiri disebabkan saiz pergelangan tangan aku yang kecik. Aku dengan gembiranya menanggalkan gari itu dan menayangkannya di hadapan seorang polis. Dia pon jerit "Hoi! Pakai balik!" (Ada ke orang yang nak gari diri sendiri?)

Sementara itu, Saha masih cuba berdiplomasi dengan polis. Aku terdengar Saha menerangkan isi kandungan risalah yang aku edarkan kepada polis tu. Aku pula masih berlawan mulut dengan 2 orang polis yang berdiri di depan pintu masuk trak.

Beberapa minit selepas itu, polis memanggil aku keluar. Saha telah berjaya membebaskan aku. Tapi, aku masih tak puas hati.

"Taknak minta maaf ke?" Tanya aku.

"Kau tu cuba behave sikit lain kali"

"Kau tu cuba kerja guna otak sikit. Asyik nak ikut arahan je"

Lepas tu, polis tu menuding lagi jarinya ke arah aku. Saha terus tarik kepala aku sambil kata "Dah dah".

Kawan2 peguam telah menarik aku masuk ke dalam pejabat dan tidak membenarkan aku keluar, sehingga keadaan menjadi reda. Aku periksa telefon, huish cepat betul kawan2 terima berita penangkapan aku. Banyaknya sms... termasuklah sms dari Suren:-

"Congratulations. World record- the shortest arrest in history".


sumber : http://blogserius.blogspot.com dan http://ceriterasaya.blogspot.com

4 ulasan:

  1. lawyer pun bole jadi loyar buruk kekadang. hahaha

    BalasPadam
  2. hebat lawyer ni... hehehehhe

    BalasPadam
  3. Kalau di Universiti...pak guard akan bosan dgn student2 lowyer ni...sbab diorng tahu undang2, jd pak guard xleh lebih2 laa.

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails