Dalam RiyadusSalihiin bab161:berdoa untuk mayyit sesudah dikuburkan dan duduk di sisi kuburnya sebentar untuk mendoakan serta memohonkan pengampunan untuknya dan membaca al-Quran, no.944; dihujung hadith ada tulisan yang berbunyi:
Imam as-Syafi'i rahimahullah berkata: "disunnahkan kalau di sisi mayit yang sudah dikuburkan itu dibacakan sesuatu dari ayat-ayat al-Quran dan jikalau dapat dikhatamkan al-Quran itu seluruhnya, maka hal itu adalah lebih baik."
dalam "13 masalah yang tidak pernah selesai diperdebatkan" karangan Abu Yusuf Abdurrahman, Penerbit:Ramadi li an-nasyr, Damam-Arab Saudi.pustaka al-kautsar; dalam bab10: hukum menghadiahkan pahala bacaan al-Quran kepada mayit, m/s137,pendapat empat mazhab berbunyi:
Madzhab Syafi'i:
Imam Syafi'i Rahimahullah berpendapat bahwa
pahala membaca al-Quran tidak sampai kepada mayit dengan beralasan kepada ayat: "Dan bahwasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya."(AnNajm:39)
pahala membaca al-Quran tidak sampai kepada mayit dengan beralasan kepada ayat: "Dan bahwasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya."(AnNajm:39)
Dalam hadith Rasullullah SAW disebutkan , "Jika anak adam meninggal dunia, maka terputuslah amalnya kecuali tiga hal; anak shaleh yang mendoakannya, atau shadaqah jariyah sesudahnya, atau ilmu yang bermanfaat."
Ketika menjelaskan hadith ini An-Nawawi Rahimahullah berkata, "Adapun bacaan al-Quran yang pahalanya dihadiahkan kepada mayit, mewakili shalatnya dan sebagainya menurut pendapat madzhab Imam Syafi'i dan jumhur pahalanya tidak sampai kepada mayit."
Dia mengulang-ulang perkataan itu dalam beberapa tempat dari kitab Syarh Muslim seperti yang dijelaskan sebelumnya.
Dalam kitab Syarh Al-Minhaj karya Ibnu An-Nawi dia berkata, " Menurut kami pahala bacaan al-Quran itu tidak sampai kepada mayit."
soalan: dari dua buah buku ini, kami dapati kesimpulan penulis yang amat berbeza tentang pendapat ulama'.adakah penjelasan disebalik ini?
apakah sebenarnya pendapat dari segi mazhad syafi'i?
dan bolehkah pihak al-ahkam mencerahkan kepada kami tentang perkara berkaitan hal ini?
mohon pencerahan.
DIJAWAB:
Hukum samada pahala bacaan al-Quran sampai atau tidak kepada mayat menurut Mazhab Syafie terbahagi kepada dua pandangan. - Mazhab Syafie yang dahulu (Mutaqaddimin) mengatakan ibadat mahdah (seperti solat, puasa, bacaan al-Quran) tidak sampai pahalanya kepada orang lain selain dari yang membacanya. Pandangan ini mashyur dikalangan ulama' Mazhab Syafie kata Syiekh al-Islam Zakaria al-Anshari al-Syafie.
- Mazhab Syafie Mutakhir berpendapat bahawa sampai pahala bacaan al-Quran kepada orang yang mati, seperti bacaan al-Fatihah. Ini juga merupakan pendapat ulama' Hanafi dan Hanbali.
Pandangan ini kita dapat lihat didalam Kitab al-Majmu' Syarh Muhazzab, Imam al-Nawawi rh berkata digalakkan membaca al-Quran di kubur, yang membaca akan mendapat pahala, mayat akan mendapat rahmat dan berkat. Begitu juga Imam al-Nawawi rh menjelaskan didalam Kitab al-Azkar, sesungguhnya sampai pahalam bacaan al-Quran kepada mayat sebagaimana Mazhab Ibn Hanbal, dan Jemaah ulama'.
Syeikh Jadul Haq [Buhuth wa fatawa, 2/38] didalam fatwanya berkata pandangan Mazhab Syafie yang masyhur, dan Mazhab Maliki yang asal, tidak sampai ibadat badaniyah, seperti membaca al-Quran. Akan tetapi, pandangan mutakhir dikalangan Mazhab Syafie dan Maliki yang dipilih adalah : sampai pahala kepada mayat dengan syarat-syaratnya. WA.
p/s - Anda boleh melihat video al-Fadhil Ustaz Dr Abdul Basit, rakaman Tanyalah Ustaz TV9 pada tautan dibawah :-
Sampai Atau Tidak Bacaan al-Fatihah kepada Arwah?
http://al-ahkam.net/home/index.php?option=com_seyret&Itemid=65&task=videodirectlink&id=50
Sekian,wassalam
Sampai Atau Tidak Bacaan al-Fatihah kepada Arwah?
http://al-ahkam.net/home/index.php?option=com_seyret&Itemid=65&task=videodirectlink&id=50
Sekian,wassalam
sumber ;
http://al-ahkam.net/forum09/viewtopic.php?f=97&t=39536#p157414
salam, entri yg menarik :)
BalasPadamikut wahabi semua bid'ah...