Sabtu, 31 Oktober 2009

:: ovErsEa vs ovErsEa ::

Salam ceria buat duyuful kiram.Kali ini entry saya ialah wish untuk abang saya (Zainuddin bin Ambok Dalek) yang akan berangkat ke Macau,China pada hari khamis ini kerana ada urusan pekerjaan sedikit untuk diselesaikan.Apabila saya usulkan bagaimana akak(kakak ipar) dan iman(anak abang)? Kalau diikutkan hati abang din, mahu saja abang din bawa family nya.. tapi memikirkan hadaf destinasi ke sana untuk menyelesaikan sedikit urusan pekerjaan, maka pengorbanan itu harus juga di utamakan..walaupun tidak lama tapi seperti setahun tak berjumpa kerana kasih sayang yang disulam dengan cinta sejati bersama isteri dan anak membuat rasa rindu tak keruan meninggalkan mereka..Wish untuk kak ila.. "sabar ye kak.. sekejap je"hehhehe

Anak ibu ada di Egypt,China dan Malaysia..siapa yang kat malaysia??? pak usu iman (haziq)hehehhe..Seorang anak ibu pergi mencari rezeki. Seorang anak ibu pergi menuntut ilmu.Dan seorang anak ibu baru nak mengenali dunia persekolahan tak lama lagi iaitu alam tadika.Semoga bermulanya titik permulaan persekolahan anak ibu yang kecil ini mendapat ilmu yang bermanfaat yang bakal berbakti kepada masyarakat demi addinul islam dan negara.Amin...Jutaan terima kasih tak terhingga buat ibu abah yang mendidik dan mengasuh kami dari kecil hingga lah ke saat ini.Buat abang din... Selamat berangkat ke Macau,China.Semoga berada didalam lindungan Allah sentiasa sepanjang musafir.Kalau pergi Disneyland,jangan lupa ambil gambar banyak-banyak.hehehhehe

Sedikit history yang dapat dikongsi bersama....


:: MACAU ,CHINA::

Panorama Macau,China

Hotel abg din menginap -Hotel Vetinian-


Tempat meeting abg din kat Hotel Vetinian

Macau diduduki Portugis pada tahun 1557, tidak lama selepas menawan Melaka pada tahun 1511 dan Timor Timur selepasnya. Bermula pada tahun 1670, Portugal menyewa kawasan ini daripada maharaja China. Tiada pindah hak milik pada masa itu. Macau berkembang sebagai pelabuhan perdagangan antara Portugis dan China dan cuba dikuasai Belanda secara berkali-kali pada abad ke 17.Selepas Rumah Braganza menawan semula Portugal daripada tangan Pemerintah Sepanyol Habsburgs pada tahun 1640, Macau dinobat sebagai Cidade do (Santo) Nome de Deus de Macau .Motto "Tiada lagi yang lebih setia" diberi sempena membalas budi baik Macau yang tetap setia kepada pemerintahan Raja Portugal dan tidak mengiktiraf pemerintahan Sepanyol yang sebelum itu berjaya menawan dan menanluki Portugal. Secara realitinya pemerintah Hasburgs bukannya boleh mengubah keadaan ini pun kerana ia pada masa itu sibuk menghadapi peperangan-peperangan di Eropah. Tambahan pula, kegagalan Belanda menguasai Macau membuktikan bahawa Macau bukanlah bandar yang mudah ditumpaskan.

:: EGYPT ::

panorama di Cairo,Egypt

Spinx di Giza

di Aswan,Egypt

Kebanyakan daripada geografi Mesir terletak di Afrika Utara, walaupun Semenanjung Sinai adalah dalam Asia Barat daya. Negara ini mempunyai persisiran pantai Laut Mediterranean dan Laut Merah; ia bersempadan dengan Libya di barat, Sudan di selatan, dan Semenanjung Gaza, Palestin dan Israel ke timur. Mesir Purba terbahagi kepada dua kerajaan, dikenali sebagai Mesir Hulu dan Hilir. Berlainan dengan kebiasaan, Mesir Hulu (Upper Egypt) terletak di selatan dan Mesir Hilir (Lower Egypt) di utara, dinamakan menurut aliran sungai Nil. Sungai Nil mengalir ke utara dari titik selatan ke Mediterranean bukannya kebahagian selatan daripada titik utara. Sungai Nil, yang merupakan tumpuan penduduk negara tersebut telah menjadi sumber kehidupan bagi kebudayaan Mesir semenjak kebudayaan Naqada dan Zaman Batu.



:: MALAYSIA ::

Kuala Lumpur , Malaysia

Bandaraya Kuala Lumpur

Tambak Johor (Johor bahru-Singapore_causeway)

Semenanjung Melayu berubah menjadi pusat perdagangan Asia Tenggara apabila China dan India memulakan perdagangan mereka melalui di Selat Melaka. Penemuan beberapa tapak arkeologi Zaman Proto Sejarah membuktikan wujud petempatan pesisir pantai seawal abad ke-2 Masihi lagi. Ia membawa kepada kemunculan kerajaan awal sebelum abad ke-10 adalah merupakan penemepatan pesisir pantai dan pelabuhan kecil. Ini termasuk Langkasuka dan Lembah Bujang di Kedah, Beruas dan Gangga Negara di Perak, dan Pan Pan di Kelantan. Pada awal abad ke-15, Kesultanan Melaka wujud dan kemakmuran ekonominya telah menarik minat penakluk daripada Portugis pada tahun 1511 diikuti oleh Belanda dan Britain untuk mewujudkan penempatan atau koloni di Selat Melaka.

**Bahan rujukan dari Ensiklopedia bebas**

1 ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails