Jumaat, 5 November 2010

::|| MoHD NoR DeRis KuRaNg aJaR DgN Tok GuRu Nik aZiz ||::



Dialog paling power " Aku tok ser salam dengan mu, tapi kalu mu masuk UMNO aku boleh berdakap dengan mu "

Semasa Beliau dalam jemaah PAS (sekitar 80-90 an ) .Beliau adalah juara mengkafirkan UMNO,Kini beliau bersama UMNO,PAS pula yang hendak dikafirkannya,Fikirkanlah wahai rakyat....

“Di sana ada golongan sufi yang melampaui batas dalam menilai ilham. Bahkan ada di kalangan mereka yang mengiranya sebagai jalan mengetahui kebenaran yang tidak akan silap. Mereka mencerca ulama syariat yang berpegang kepada dalil dan tidak menerima sesuatu dakwaan tanpa bukti daripada hujah yang baik atau akal atau
wahyu”. (Al-Qaradawi, Taisir al-Fiqh li al-Muslim al-Mu`asir, m.s. 134, cetakan Muassasah al-Risalah, Beirut.)

Di bawah ini artikel di ambil sebagai ulasan penuh berkaitan Isu ini.  http://jilfityan.blogspot.com/2010/11/10-sebab-mengapa-mohd-nor-deris-dikecam.html

Sebelum saya mengulas lanjut mengenai video diatas, mari kita menyelongkar, siapakah sebenarnya Mohd Nor Deris.Al-Ustaz Mohd Nor bin Deris yang merupakan bekas pensyarah fakulti syariah, Akademi Islam, Universiti Malaya,Nilam Puri, Kelantan. Beliau juga bekas anggota dewan ulama’ Pas ‘81 – ’88, masuk UMNO 1999 hingga kini. Asalnya dia adalah ahli Pas dan merupakan ahli Pas yang sangat teruk hingga disabitkan dengan salah satu penyebab mengapa Pas tidak diterima dahulu. Kata salah seorang pemuda yang pernah menjadi anak muridnya di Universiti Malaya, beliau memberitahu bahawa Ust Mohd Nor Deris ni ketika pembelajarannya tidak lain selain menghina tok guru dan juga Umno. Beliau juga pernah diboikot oleh pelajarnya sendiri kerana sistem pembelajaran yang radikal dan tidak berasas.

Guru-guru/pelajar di Universiti Malaya Nilam Puri yang membuat Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) mengatakan pernah memboikot Mohd Nor Deris suatu ketika dahulu dengan membuat memorandum kepada pentadbir UM mengenai kelakuan buruk Mohd Nor Deris ini. Tandatangan diambil dan dikatakan melebihi 100 tanda tangan pelajar yang tidak berpuas hati dengan beliau. Dan pernah di akhir kuliahnya suatu ketika dahulu, Mohd Nor Deris mengugut pelajarnya dengan berkata" Saya akan mencari siapa yang membuat memorandum ini dan menanda tangan ini.."

Dahulu juga Mohd Nor Deris membenci UMNO dan dan pernah mengeluarkan fatwa yang bersalaman dengan orang umno adalah haram. Paling dasyat beliau juga pernah memberitahu apabila bertemu dengan orang umno maka hendaklah memalingkan muka dan jangan memandang pun wajah mereka. Menurut sumber lagi, beliau pernah mengunakan bendera Umno sebagai kain alas untuk mandi kerana bencinya yang mendalam pada UMNO.

Tapi hari ini, beliau telah pun menjadi ahli umno dan tidak diketahui pula samaada dia bersalam atau tidak dengan orang Umno. Beliau bukan sahaja menjadi ahli Umno bahkan diantara orang yang kuat menghina tok guru kini. Terbaru beliau telah menyamakan tangan Tok Guru seperti tangan syaitan.Tugas beliau bukanlah berjuang untuk islam di dalam Umno tapi hanyalah menjadi alat kepada Umno untuk menyerang tok guru. 

1) Pertama:

Ust Mohd Nor Deris melakukan pembohongan.Dalam video ini :SINI dia kata dia berkata membahasakan diri dengan panggilan Ana anta semasa berdialog dengan TGNA. Padahal dia yang memulakan dengan panggilan yang kasar,membahasakan Aku, "aku toksir Sale..". Buktinya,cuba tengok betul-betul video diatas.

2) Pembohongan kedua: Dia mengatakan bahawa ramai orang berada di segenap ceruk didalam rumah tersebut berdasarkan kepada video ini : SINI .. Adakah benar?? Semuanya adalah bohong semata-mata. Sila tengok balik video diatas.

3) Pembohongan ketiga: Ust Mohd Nor Deris menggambarkan seolah dia bercakap dan berkata-kata sopan dan beradab kepada TGNA di rumah tersebut. Seperti di dalam video ini :SINI .. Tengok video diatas. Anda melihat dan anda menilai. Sopankah bersikap kurang ajar begini? Sememangnya Mohd Nor Deris berniat ingin memaki hamun (bukan berdebat atau berdialog) dan memulakan dengan kata-kata yang kasar dan tidak beradab. Dan memaki hamun begini memang selalu ada dalam setiap ceramahnya. Tidak kira di Kelantan mahupun diluar mahupun di dalam kelas semasa kuliah pengajiannya diUM dulu.


Malah dia menunjukkan jari telunjuk ke muka TGNA Beginikah ulama yang UMNO kagumi?

4) Pertelingkahan dimulakan oleh ust Mohd Nor Deris. Tengok sahaja video diatas. Sikap kurang ajar Ust Nor Deris, terus menerpa TGNA dengan tuduhan dan makian padahal TGNA baru sampai/masuk/dan belum lagi duduk. Beginikah ulama UMNO yang beradab? Begini akhlak ulama UMNO?

5) Isu yg dimainkan: Mempertikaikan kerjasama DAP dengan PAS secara tiba-tiba kepada TGNA ,tp dalam masa yg sama membenarkan MCA dan MIC bersekongkol dengan UMNO. Apa kes?


6) Susana sudah nampak ingin kembali kepada reda.TGNA mula bercakap dan bertanya khabar dengan tuan rumah. Tetapi Ust Mohd Nor Deris terus mengasak dan mencari pasal serta bertubi-tubi hingga mengatakan " Mung kena bertaubat sebelum mampus.." berdasarkan kepada video diatas. Dan dibenarkan sendiri oleh dirinya di video ini : SINI .. Ini ulama yang UMNO agungkan?

7) Di dalam video ini : SINI , Mohd Nor Deris sendiri menggambarkan TGNA dengan syaitan. Tangan TGNA adalah tangan syaitan (konon dengan kasyaf). Dan rombongan yang datang bersama TGNA adalah syaitan-syaitan. Siapa Tuan Guru Nik Aziz dan siapa Mohd Nor Deris ini sehingga tersangat kurang ajar terhadap TGNA ?

8) Mohd Nor Deris telah menokok tambah dalam kenyataannya di video ini :

SINI sedangkan tidak benar sama sekali. Mohd Nor Deris juga telah membuat satu syirik besar dengan mengatakan bahawa Kaabah yang disembah bukan Allah s.w.t. berdasarkan video ini : SINI ..

9) Adakah anda boleh menerima layanan seorang rakyat terhadap menteri besarnya dengan perlakuan begini?? Beginikah adab rakyat dengan pemerintah negeri?

10) Jika ingin menyalahkan tindakan Nik Aziz sebagai bertindak kasar, YA BENAR. Memang kasar. Kerana cara yang tidak kena ditonjolkan USt Mohd Nor Deris sendiri tidak menggambarkan sebagai seorang yang beradab bila menerima kunjungan tetamu lain sedangkan dia juga tetamu dan tuan rumah pun tidak melayan sedemikian rupa. Mari lihat sirah Rasullah;


Hadis Abdullah bin Umar r.a:


Sesungguhnya Umar bin Al-Khattab telah bertolak bersama Rasulullah s.a.w dan beberapa orang sahabat (sekumpulan sahabat yang tidak lebih dari sepuluh orang) ke perkampungan Ibnu Soyyad. Setibanya baginda di sana, baginda s.a.w mendapati beliau sedang bermain dengan beberapa orang kanak-kanak lelaki di tepi binaan yang tinggi kepunyaan Bani Maghalah.

Ketika itu Ibnu Soyyad hampir baligh. Ibnu Soyyad tidak menyedari kedatangan Rasulullah s.a.w sehinggalah Rasulullah s.a.w menepuk belakangnya dengan tangan lalu bertanya kepada Ibnu Soyyad: Adakah engkau bersaksi bahawa aku ini Rasulullah? Ibnu Soyyad melihat kepada Rasulullah s.a.w dan berkata: Aku bersaksi bahawa engkau Rasul (utusan) para Ummiyyin (tidak pandai membaca dan menulis). Ibnu Soyyad bertanya kepada Rasulullah s.a.w: Adakah engkau bersaksi aku adalah utusan Allah? Rasulullah s.a.w menolak pertanyaan tersebut lalu bersabda: Aku hanya beriman dengan Allah dan para Rasul-Nya. Kemudian Rasulullah s.a.w bertanya lagi: Apa yang engkau nampak (tentang perkara-perkara ghaib)? Ibnu Soyyad berkata: Datang kepadaku berita benar dan berita bohong. Rasulullah s.a.w bersabda kepadanya: Engkau tidak dapat membezakan antara keduanya. Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda lagi: Sesungguhnya aku telah menyembunyikan sesuatu darimu supaya engkau boleh memberitahuku benda tersebut.

Ibnu Soyyad berkata: Ia adalah Dukh, iaitu sejenis asap. Lalu Rasulullah s.a.w terus memotong cakapnya dengan menyebut: Ikhsa' (Cis!). Engkau tidak dapat menyaingi kemampuan engkau kerana engkau tidak lebih dari seorang pendeta yang diberitahu oleh syaitan. Lalu Umar bin Al-Khattab berkata: Wahai Rasulullah s.a.w! Biarkan aku memenggal lehernya. Rasulullah s.a.w bersabda: Sekiranya benar dia adalah Dajal maka engkau tidak mampu membunuhnya dan sekiranya dia bukan Dajal maka tiada gunanya engkau membunuhnya.

Rasullah sendiri mengatakan CIS kepada budak tersebut, dan Saidina Umar sendiri pun berniat mahu memenggal kepada budak tersebut. Kerana apa? Kerana budak tersebut melakukan pembohongan dalam keadaan tahu kebenaran (kerasulan dan keimanan kepada Allah). Dan budak yang belum baligh ini (Ibnu Soyyad) berkemungkinan salah seorang daripada 30 Dajjal kecil. Berbalik kepada perlakuan dan tingkahlaku yang ditonjolkan Rasullah. Apakah pada anda kata-kata Cis dari mulut Rasullah itu tidak layak dikeluarkan dari mulut seorang nabi?

Ini buktinya, jika pembohongan, dan jika tiada adab, sepertimana yang ditunjukkan oleh Ibn Soyyad terhadap Rasullah dan Ust Mohd Nor Deris terhadap TGNA, maka memang layak dia mendapat layanan begitu.

Kesimpulan, Ust Mohd Nor Deris tidak layak digelar ulama pun. Anda sendiri boleh menilai siapa dirinya. Saya sudah lama perhatikan Mohd Nor Deris di FB nya sebelum kes ini berlaku lagi. Komen dan perangainya di FB tidak melambangkan orang yang cerdik, dan seorang muslim yang baik dan jauh sekali melambangkan title seorang ULAMA. Ini facebook nya: Mohd Nor Deris .

Tentu anda akan bergelak ketawa tengok setiap komen dan isu yang dibawakannya. Tetapi itulah hakikatnya. Namun, Mohd Nor Deris ini lah yang disanjung oleh UMNO

2 ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails