Template by:
Free Blog Templates

Selasa, 19 Februari 2013

Kisah Abu Hurairah Dengan Ibunya

   Abu Hurairah adalah tergolong dalam sahabat Rasulullah saw yang terkenal sebagai seorang tokoh yang paling banyak meriwayatkan hadis-hadis. Satu perkara yang paling merunsingkan hati Abu Hurairah ialah keengganan ibunya memeluk agama Islam. Abu Hurairah pernah berkata : "Saya selalu mengajak ibu saya supaya memeluk agama Islam, tetapi dia menolaknya. Suatu hari dia telah mengeluarkan kata-kata yang tidak wajar terhadap Rasulullah saw hingga saya menangis lalu saya  mengadukan hal tersebut kepada Nabi saw.

    Kata saya: "Ya Rasulullah, saya menyeru  kepada ibu saya supaya memeluk Islam tetapi dia menolaknya. Saya telah mendakwahkan Islam itu kepada ibu saya tetapi dia membalasnya dengan kata-kata yang tidak patut terhadap engkau (Rasulullah). Maka engkau doakan dia semoga Allah memberi petunjuk kepada ibu saya agar  dia masuk Islam".

     Maka Nabi Muhammad saw pun menjawab: "Ya Allah, berikan petunjuk kepada ibu Hurairah". Dan sesudah Rasulullah berdoa Abu Hurairah pun segera pulang ke rumah. Kata abu Hurairah lagi: " Apabila aku sampai ke pintu rumah, aku dapati pintu rumah tertutup, apabila ibuku mendengar bunyi kakiku dia pun berseru." Tunggu sebentar Abu Hurairah". Pada masa itu aku terdengar bunyi simbahan air dan apabila ibuku selesai mandi dan memakai pakaian, dia tergesa-gesa berlari untuk membuka pintu seraya berkata: " Hai Abu Hurairah aku naik saksi bahawa tiada tuhan yang wajib disembah melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah. Sebaik sahaja aku mendengar percakapannya itu aku terus pergi mendapatkan Rasulullah sambil menangis kegembiraan, lalu baginda memuji Allah serta memberikan kata-kata nasihat kepadaku".

    Begitulah berkatnya doa Rasulullah saw. Ini adalah satu contoh yang paling baik bagaimana berkatnya pula doa dari seorang anak yang soleh yang bersifat ikhlas dan taqwa terhadap Allah swt. Allah Maha Berkuasa untuk memberikan petunjuk kepada siapa sahaja yang dikehendakiNya.

2 ulasan:

  1. quote, "Maka Nabi Muhammad saw pun menjawab: "Ya Rasulullah, berikan petunjuk kepada ibu Hurairah""

    Ya RasululLah? bukan ke Ya ALLAH

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails