Khamis, 1 Disember 2011

Ikhwan dahului 47% undi, PAS ucap tahniah

KUALA LUMPUR, 1 Dis: Pergerakan Ikhwan Muslimin Mesir mendahului pusingan pembukaan pilihan raya Parlimen pasca revolusi pertama negara ini.

Akhbar Al-Ahram melaporkan, parti Islam yang ditubuhkan pergerakan itu, Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) selain parti-parti pergerakan Salafi, mendahului kiraan undi di enam wilayah.

Menurut akhbar harian bebas Al-Shorouk, di Kaherah, FJP memperolehi 47 peratus undi.


Pilihan raya pada Isnin dan Selasa lalu di Kaherah, Iskandariah dan beberapa kawasan lain adalah peringkat pertama dalam pilihan raya untuk memilih anggota Dewan Rendah Parlimen.

Peringkat seterusnya akan dibuat pada bulan Disember ini dan Januari tahun depan.

PAS doakan kejayaan

Sementara itu, PAS turut merakamkan ucapan tahniah kepada Ikhwanul Muslimin di atas kejayaan awal tersebut.

Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Pusat, Datuk Kamaruddin Jaffar berkata, PAS juga mendoakan agar kejayaan berterusan mengiringi parti Islam itu sehingga diumum menang pada pilihan raya itu.

"Kita amat bersyukur dengan keputusan awal ini.

"Kejayaan ini menunjukkan bahawa pemimpin Islam dan mesej Islam diterima oleh rakyat negara itu bagi menggantikan sistem diktator," katanya yang juga ahli parlimen Tumpat.

Menurutnya lagi, rakyat khususnya di negara Arab kini sedang bangkit menentang pemerintah regim diktator dan mahukan sistem yang lebih adil kepada mereka.

Sehubungan itu ujarnya, semangat perubahan seperti di negara Arab yang dikenali sebagai 'Arab Spring' itu mampu memberi iktibar kepada rakyat di negara ini untuk melakukan perubahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails