Jumaat, 30 Oktober 2009

:: di paGi JuMaaT ::

gambar di ambil dari blogger syabrah ubaidah

Salam sayyidul ayyam buat duyuful kiram di segenap pelusuk negara exspecially di malaysia dan egypt...ERmmm pagi sesalju embun yang menggigit gigit kulit muka saya yang menunjukkan musim sejuk sudah pun tiba..Terasa sejuk jika dibandingkan semasa saya stay di cairo pada bulan jun hingga september iaitu ketika itu musim panas, bahang kepanasan begitu terasa.Seolah olah seperti berada dalam pembakar yang mane sewaktu tu cairo suhu kepanasan pernah mencecah 48 darjah celcius..Ermmm MasyaAllah Tabarakallah sedar tak sedar dah masuk musim sejuk da...Errmm tiga hari lepas dari tarikh entry saya ni.. mansoura dilanda hujan ais...hujan yang membasahi bumi mansurah dengan rintikan rintikan ais.Tapi ade sahabat saya cakap ni bukan hujan ais tapi hujan batu.heheheh,mana-mana boleh.Betapa agung kejadian yang di ciptakan oleh Allah.Saya bersama housemate saya sempat mengutip ketulann ais yang tempias di balkoni bilik saya.Ermm lantas tiba-tiba hati dan kotak fikiran saya tertanya-tanya ketulan bujur ais tu pasti mempunyai delusi yang tersurat dan tersirat yang mana menyuruh kita untuk berfikir tentang kebesaran Allah s.w.t.Lakaran-lakaran yang terbentuk yang mempunyai imagery yang tersendiri lantas menghasil kan ilutrasi dari kotak fikiran saya yang dapat saya gambarkan.Lamunan terhenti apabila terdengar riuhan housemate yang tidak putus putus menikmati ketulan ketulan ais di balkoni saya..


tampal nana selagi boleh tampal.hehehehe

Ermmm memandangkan hujan da mula turun.. Rentetan itu juga,kuliah juga dah semakin rancak dan imtihan juga dah semakin dekat.. ayuh sahabat-sahabat,kita tajdidkan niat kita agar walaupun sedikit amalan yang kita lakukan ini,moga moga di nilai oleh Allah dan dipermudahkan urusan menuntut ilmu di bumi anbiya'.Jika kita mencari ilmu kerana semangat,apabila semangat itu hilang maka,ilmu itu juga akan hilang bersama semangat,jika kita mencari ilmu kerana manusia,apabila manusia itu mati,ilmu itu juga akan mati bersama-sama manusia yang mati,tapi apabila kita mencari ilmu kerana Allah Taala , ilmu itu akan kekal kerana Allah Taala akan kekal selama-lamanya.Jadikan hari ini lebih baik dari semalam.Ingat... ujian itu satu tarbiah dari Allah.Salam perjuangan dari saya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails