Jumaat, 15 April 2011

Adakah Politik Itu Satu Kemungkaran?


Politik mengikut teorinya ialah suatu ilmu yang mempunyai kepentingan dan kedudukan yang tersendiri.Dari sudut praktikalnya, ia adalah satu kerja yang mempunyai kemuliaan dan faedahnya kerana ia berkaitan dengan pentadbiran urusan makhluk dalam bentuk yang sebaiknya.

Al-Imam Ibn Al-Qaiyim telah meriwayatkan daripada Al-Imam Abu Al-Wafa' Bin 'aqil Al-Hanbali bahawa:
"Politik ialah perbuatan yang menjadikan manusia yang bersamanya lebih dekat kepada kebaikan dan jauh daripada kerosakan selagimana ia tidak bertentangan dengan syarak"

Ibn Al-Qaiyim menyatakan :
"Sesungguhnya politik yang adil tidak bertentangan dengan apa yang dinyatakan oleh syarak.Bahkan ia selari dengan apa yang dibawakannya.Ia merupakan satu juzuk daripadanya.Kami menamakannya sebagai politik kerana mengikut apa yang kamu istilahkan.Sesungguhnya ia sebenarnya adalah keadilan Allah dan Rasul-Nya"

Ulama' kita terdahulu telah menyebut kepentingan politik dan kelebihannya.Al-Imam Al-Ghazali telah berkata:
"Sesungguhnya dunia merupakan ladang bagi akhirat.Agama akan sempurna kecuali dengan dunia.Kerajaan dan agama adalah saudara kembar.Agama merupakan asas, pemerintahan  adalah pengawalnya.Perkara yang tiada asas akan runtuh dan perkara yang tidak mempunyai pengawal akan sia-sia"

Mereka telah mentakrifkan Imamah atau Khilafah sebagai:
"Pengganti umum daripada pemilik syarak iaitu Rasulullah s.a.w  dalam menjaga agama dan memerintah dunia dengan agama"

Oleh itu, Khilafah adalah penjagaan dan pemerintahan.

Nabi s.a.w adalah seorang ahli politik disamping sebagai
penyampai ajaran, guru dan juga Qadhi.Baginda adalah Ketua Negara dan Imam bagi umat.Para khulafa' Al-Rasyidin selepas baginda juga adalah ahli politik yang mengikuti sunnah dan jalan baginda.Mereka telah mentadbir umat dengan adil dan ihsan, dan memimpin mereka dengan ilmu dan iman.

Tetapi manusia pada zaman kini dan di daerah kita khususnya, disebabkan kesusahan yang menimpa mereka kerana politik dan orang politik, sama ada politik penjajah atau pemerintah yang khianat atau zalim, mereka amat membenci politik dan setiap apa yang berkaitan dengannya terutama ketika falsafah Michaevelli menguasai arena politik dan menentukan halatujunya.Sehinggakan diceritakan bahawa Syeikh Muhammad Abduh telah berkata selepas beliau merasai tipudaya politik dan permainan yang bermaksud :
" Aku berlindung dengan Allah daripada politik, perbuatan politik, orang yang berpolitik dan orang yang dipolitikkan! "

Dari sinilah musuh-musuh pemikiran Islam dan Gerakan Islam telah mengeksploitasi kebencian dan rasa marah orang ramai terhadap politik untuk mereka melabelkan Islam yang syumul lagi menyempurnakan yang dilaungkan oleh golongan Islam pada hari ini sebagai "Islam politik"

Sudah menjadi kebiasaan pada masa kini untuk menyifatkan semua sifat yang membezakan Muslim yang komitmen dengan Islam dilabelkan sebagai "politik".Ini sudah cukup untuk menjadi kejian dan menjauhkan masyarakat daripada mereka.

Beberapa orang akhawat muslimat yang memakai hijab (tudung) yang berasal dari satu kawasan di Maghribi telah pergi menemui seorang tokoh yang mempunyai kedudukan dalam agama dan politik. Mereka mengadu kepadanya mengenai beberapa kuliah Pengajian Fakulti yang mensyaratkan bagi menerima permohonan mereka agar mereka menanggalkan hijab! Mereka merayu agar mereka tidak dikenakan syarat memaksa mereka mendedahkan kepala dan memakai pakaian mini yang diharamkan oleh Allah dan RasulNya.Apa yang amat mengejutkan pelajar-pelajar wanita yang beriltizam dengan Islam ini ialah jawapan lelaki yang diminta bantuan ini:
"Apa yang kamu pakai ini bukannya sekadar hijab, sesungguhnya ia adalah pakaian politik!"

Sebelum itu, seorang orientalis besar di Tunisia telah berkata :
"Sesungguhnya ia adalah pakaian kumpulan tertentu (yang membawa perpecahan kaum)!"

Seorang yang lain pula berkata tentang sembahyang Hari Raya di tanah lapang sebagai:
"Sesungguhnya ia bukan Sunnah, tatapi ia adalah sembahyang politik! "

Iktikaf dalam masjid pada sepuluh malam terakhir Ramadhan dianggap sebagai Iktikaf politik!

Kita tidak menolak kemungkinan pada suatu masa nanti sembahyang berjemaah di masjid akan dianggap sebagai sembahyang politik!

Membaca cerita tentang peperangan dalam kitab Sirah seperti Sirah Ibn Hisyam, Kitab Imta' Al-Asma' atau Kitab Al-Maghazi daripada Sahih Al-Bukhari adalah bacaan politik.

Kita juga tidak lupa pada suatu masa, di mana di antara hujah yang digunakan untuk mensabitkan kesalahan tertuduh ialah menghafal Surah Al-anfal kerana ia adalah surah jihad.Pada masa yang lain digunakan Surah ali-Imran kerana ia menceritakan tentang mihnah(tribulasi), bersabar atasnya dan kukuh padanya!!

Dari sini kita lihat bahawa Islam yang dinamakan oleh mereka yang menjadi orang Barat ini sebagai 'Islam  Politik' adalah Islam yang sahih yang telah disyariatkan oleh Allah dalam Al-Quran dan Al-Sunnah dan telah dilaksanakan oleh Nabi s.a.w dan para Khulafa' Al-Rasyidin  yang mana Allah tidak akan menerima agama yang selainnya.


Kitab rujukan: Feqh Daulah Menurut Perspektif Islam karangan Dr.Yusuf Al-Qardhawi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails