Template by:
Free Blog Templates

Rabu, 22 Februari 2012

Israel Menegaskan Tidak Akan Minta Maaf Atas Serangan Terhadap Freedom Flotilla

Pemerintah Israel menegaskan kembali penolakan meminta maaf atas tindakannya menyerang kapal Freedom Flotilla yang menyebabkan kematian rakyat Turki pada Mei 2010 lalu.

Wakil PM Israel, Silvan Salom dalam keterangannya kepada media Turki, Anatolia, “kami telah menyatakan berulangkali bahawa kami menginginkan hubungan baik dengan Turki, namun demikian jika Turki terus mendesak kami untuk meminta maaf atas terbunuhnya sukarelawan Turki, maka kami tidak akan melakukannya”.

Silvan menambahkan, jika anda bertanya apa yang harus dilakukan untuk mengembalikan hubungan Israel-Turki, maka jawabannya seperti yang dikatakan tokoh Amerika, bahawa tarian Tanggo memerlukan dua orang, inilah yang harus difahami pihak Turki. Silvan mendakwa bahawa Turki sebagai pihak yang mengubah dasar dan sikap terhadap Israel.

Berkait hal ini, wakil PM Israel menyatakan, pentingnya mengakhiri krisis diplomasi antara Israel dan Ankara, dan membuka lembaran baru hubungan antara dua pihak. Silvan menyebutkan bahawa Turki merupakan negara muslim pertama yang membuka hubungan diplomatik dengan Israel.

sumber : PALESTINKINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails